Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zavření.

Bioshock II

První díl Bioshocku dokázal to, co se povede málokteré hře – okamžitě po svém vydání si získal obrovskou popularitu a publicitu, a co je důležitější, udržel si ji až do dnešních dnů. Navíc se jeho popularita opět zvedla ve chvíli, kdy tvůrci oznámili, že chystají druhý díl.

Bioshock II je z těch her, které nepotřebují přinášet takřka nic nového, protože jim zkrátka stačí čerpat z původní hry. Dalšími podobnými kousky jsou například rovněž výtečná série S.T.A.L.K.E.R. či God of War. Všechny tyto hry mají společnou jednu věc, a tou je velice vysoká kvalita a „výtěžnost“ původní hry. U všech těchto sérií se jejich pokračování obešla bez významnějších inovací a spokojila se s pilováním stávajícího nosného konceptu, a přesto se stále jedná o výborné hry. Stejnou cestou se rozhodli jít i tvůrci Bioshock II a teď již můžeme s určitostí říci, že jim to vyšlo.

Minimálně stejně dobrý jako původní díl, ze kterého tak bohatě čerpá, a přesto natolik jiný, aby stálo za to si ho koupit – Bioshock II.

V původním Bioshock jsme se podívali coby náhodný návštěvník do utopického podmořského světa Rapture, vytvořeného výkvětem lidského intelektu. Přední světoví vědci a umělci si toužili stvořit vlastní svět, v němž nebudou obtěžováni malostí plebsu, jinak brzdícího jejich tvořivost. A jak už to tak bývá, pýcha předchází pád, a ani v případě podvodního projektu tomu nebylo jinak. Vědci, opojení novou možností manipulovat s DNA, kdy se mohl obyčejný člověk za pomoci jisté drogy naučit několika kouzlům (ano, to jsou ony schopnosti, které vědci nazývají „plasmidy“), se stanou obětí vlastní ctižádosti a jejich výtvory, ať již na biologickém, či mechanickém základě, se jim v zápětí vymknou z rukou a převezmou vládu nad podmořským světem.

V Bioshock II se vracíte do světa Rapture, avšak tentokrát v poněkud jiném postavení. Zatímco minule jste se zde ocitli omylem a bázlivě se kryli v každém stínu a modlili se, abyste nenarazili na největší hrozbu podmořského světa, v Bioshock II se vtělíte do své bývalé noční můry – obrovského a neuvěřitelně silného tvora/stroje, zvaného Big Daddy. Tento mechanický likvidátor tvoří nerozlučnou dvojici s malou holčičkou, takzvanou Little Sister, která mu pomáhá jako sběračka Adamu, oné zmiňované drogy. První úkol po příjezdu do podmořského města je tedy jasný – obstarat si svou holčičku.

Teprve potom nastává to pravé herní peklo. Vaše Little Sister vás sice neomylně povede k dalšímu mrtvému tělu, které může, ale také nemusí obsahovat Adam, pro který vás poslal váš nový průvodce, vlastník podniku na výrobu plasmidů, Sinclair. Ten vás bude provázet pouze coby hlas v rádiu a čas od času udělovat zpřesňující instrukce. Cílem vaší akce e nasbírat dostatečné množství Adamu k tomu, aby bylo možné ohnivým plasmidem rozpustit ledový blok, který se rozkládá přímo uprostřed hlavní dopravní tepny světa Rapture a ztěžuje tak lidem znovuzískávání kontroly nad městem.

Ovšem můžete si být jisti, že u žádného z hledaných těl nebudete sami. Původní obyvatelé Rapture, nyní poněkud pozměnění mutací, na vás útočí ze všech stran a všemi způsoby. Tito kdysi lidé jsou na Adamu závislí a bez jeho dávky se ocitají na prahu smrti, není tedy divu, že se rvou, jako by neměli co ztratit.

Naštěstí coby Big Daddy rozhodně nejste bezbranní. Právě naopak. Big Daddy doznal v Bioshock II několika vylepšení a je nyní ještě smrtonosnější než kdy dřív. Přibyla mu jakási odpalovací věž, z níž vylétají miniaturní samostatné střílny, jejichž rozmístěním po okolí si ušetříte moment překvapení ze strany nepřátel. Další novou vychytávkou je možnost používat plasmidy a fyzické zbraně současně. A kombinace Big Daddyho vrtáku a útoku energií plasmidu je skutečně velkolepá.

Navíc je tu opět možnost využít jinak vám škodícího bezpečnostního systému světa Rapture ve váš prospěch. Díky jakýmsi elektronickým šipkám můžete přinutit bezpečnostní kamery, které jinak spouštějí poplach pokaždé, když se objevíte v záběru, aby pracovali pro vás a naopak hlásili přítomnost nepřátel a povolávali do zbraně strážce pořádku z dob, kdy ještě Rapture řídili lidé. Ovládnutí kamery je opět zajištěno minihrou, která je ovšem mnohem méně náročná (nebo frustrující, chcete-li), než v původním Bioschock. Právě k ní se totiž vztahovaly výtky nejčastěji.

Celkově tak máte v Bioshock II mnohem větší možnosti taktizovat než v jedničce. Stále se sice jedná především o akční řež, která je opepřená nově nabitou brutální silou, avšak nad herním světem teď máte mnohem větší kontrolu než dříve, kdy jste se cítili jako pramálo vítaný návštěvník či spíše štvaná zvěř.

Jinak ale zůstalo ze hry zachováno vše dobré, a to se týče znovu především ztvárnění světa Rapture. Ten je pořád velice impresivní, ikdyž původního dílu znalí hráči nebudou vystaveni stejnému šoku jako v původním Bioshock. Přesto je ale Rapture i v Bioshock II okouzlující a všudypřítomná zkáza mnohaleté práce stovek lidí je ztvárněna brilantně. Stejně tak pořád baví unikátní akustika podvodního světa a kroky či dunění, ozývající se neznámo odkud vás bude pořádně znejišťovat.

Bioshock II je celkově velmi atmosférickou hrou a třeba setkání s podmořskými dorostenkami, takzvanými Big Sisters, je velmi záživné. Praskající lampy, stíny na stěnách a dramatická hudba vyvolávají atmosféru, která by se dala krájet.

Stejně věrně jsou zprostředkována i morální dilemata, především tedy co se vašeho přístupu k malým holčičkám týče. Protože počet těl v jedné lokalitě je dost omezený a delší přesuny jsou co do množství nepřátel opravdu náročné, začne vám v hlavě hlodat myšlenka, zda by nebylo snazší zbavit se stávající holčičky, o niž se jinak musíte stále starat. Pokud si se svým svědomím hlavu nelámete, je pro vás volba jasná a navíc získáte o něco víc Adamu. Avšak musíte počítat s tím, že získat další holčičku od jiného Big Daddy také nebude snadné.

Skvělý herní svět, morální dilemata, ostré kontrasty mezi tím, co v Rapture nacházíte, to všechno jsou dobré prvky, které zůstaly zachovány z původního Bioshock. Když k tomu připočtete ještě vyšší míru akce, zábavnost pobytu v těle Big Daddyho a ještě o chlup lepší grafiku Bioshock II, dojdete k závěru, že je tato hra důstojným nástupcem prvního dílu a v některých ohledech ji snad dokonce překonává – a to už je co říci.

Video

 

Témata článku

Podobné články

  • Jak Blizzard změnil celý světBlizzard Entertainment je pojem, který navždy změnil celý herní svět a rozdělil ho na několik dílů. Z dílny této společnosti, již více než 20 let, […]
  • The Sims 4: Nejlepší simulátor života?Pokud nás běžný život nebaví, tak se nám nabízejí 2 možnosti, buď ho ukončit, nebo si vytvořit vlastní svět prostřednictvím Sims. Již od počátku se […]
  • BioshockNeuvěřitelně perfekcionisticky zpracovaný podmořský svět s inteligentními nepřátely, nelineárním příběhem a variabilními zbraněmi, skýtající zábavu […]
Komentáře