Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zavření.

FIFA 2013

A tak tu zase po roce máme nový ročník nejhranějšího fotbálku FIFA, ročník 2013. Pokud bych měl hru shrnout do několika slov, řekl bych, že se jedná o ve všech směrech vylepšenou už i tak věrnou simulaci FIFA 2012 z minulého roku. Vývojáři z EA Sports Canada již před samotným vydáním slibovali mnohá vylepšení, především posun v umělé inteligenci hráčů, fyziky míče a kolizním modelu, nicméně takto na papíře byly plány už mnohokrát a nakonec se žádný převrat nakonal. Teď již ovšem můžeme s klidem oznámit, že co bylo slíbeno, bylo také dodrženo.

Gaučová čutaná v té nejvyšší kvalitě

Zmíněné letošní novinky přenesli do hry FIFA opravdu obrovský potenciál a hlavní konkurent PES v jeho aktuálním ročníku, nutno říci, nedosahuje jejích kvalit ani z daleka. Jedním z odjakživa velmi trpícím aspektem FIFA byla umělá inteligence. Ve starších ročnících se někdy dokonce mohlo zdát, že vaši spoluhráči hrají spíše na vaši vlastní bránu. Ale tomu je konec. Pohyb hráčů, které neovládáte, je teď naprosto koordinovaný a rozumný. Hra totiž vyhodnocuje aktuální situaci na hřišti i strategii, jakou míč k bráně vedete a podle toho se vám hráči velmi výhodně nabízejí, nabíhají do volných pozic a nebo vám uvolňují cestu odlákáváním pozornosti bránících protihráčů na sebe. Cesta ke kreativnímu útočnému postupu je tak otevřená.

Další výraznou změnu doznala fyzika a to jak hráčů, tak i míče, který se nyní po trávníku pohybuje mnohem reálněji a je zcela nezávislý na kopačce hráče. Zatímco v předchozích dílech byly všechny přihrávky přesně na nohu a to i přes půlku hřiště, teď již zpracování míče není žádná samozřejmost. Hra bere v potaz mnoho faktorů, zejména pak razanci přihrávky, dovednosti spolu s fyzickými proporcemi jejího příjemce a také kolik volného prostoru se kolem vás nachází v době těsně před přijetím. Není nic neobvyklého, když vám kvůli dotírajícím protihráčům odskočí míč a vy tak o něj přijdete. Kopačák už zkrátka nedrží u kopačky tak jako dřív a přesto, že si na to chvíli budete zvykat, se jedná o pozitivní změnu a další krok k reálnému fotbalu.

Také kolizní model je takřka dokonalý. Na poměrně časté a vtipné scénky z minulých ročníků, kdy při kontaktu či případné srážce dvou hráčů začali zúčastnění skoro tancovat s podivně zohýbanými těly zaklíněnými do sebe, můžeme zapomenout. Klouby se už nad lidské možnosti rozhodně neohýbají a střety hráčů jsou provedeny naprosto důvěryhodně. Jedinou výtkou k fyzickému enginu by snad mohlo být, že hra je pravděpodobně z důvodu pěkné podívané až příliš akční a fauly se takřka nepískají. Strkanice, přetlačované a další silové souboje o míč, které končí několika kotrmelci na trávníku každou minutu hry, se od reality zase vzdalují, ale to je jen malá vada na kráse.

Kličkování ala Messi

Stojí za to se zmínit i o způsobu kličkování, který je opět o něco vyspělejší. Především jsem nabyl pocitu, že nyní lze provádět základní kličky i s klávesnicí, přestože se FIFA hraje výhradně s gamepadem. S hbitými prsty a odhadem na ten vhodný čas se lze prokličkovat hřištěm i pouze za pomocí směrových šipek a sprintování. Nicméně pro opravdu precizní kličkování je nutný ovladač, kde stačí podržet obě jeho zadní tlačítka, čímž se dostanete do tzv. dribling módu. V něm už je to pouze o vašich dovednostech s analogovou páčkou, protože kliček a klamání lze provádět nespočet. Opět palec nahoru pro vývojáře.

I přes veškerou snahu vývojářů stále platí, že hraní s klávesnicí není příliš vhodné a pro plnohodnotné a pohodlné ovládání si určitě pořiďte ovladač.

Poslední velkou změnou je systém bránění. Ten udělal velký posun už v loňské FIFA 2012, kdy byly přidány spousty možností efektivního bránění a také například pohodlné stínování stiskem jediné klávesy. To způsobí, že se ovládaný hráč automaticky staví před protihráče s míčem tak, aby mu bránil ve střele na bránu. Problém ovšem byl, že bránění se zefektivnilo mnohem více, než se zapracovalo na nových možnostech pro útok a hra tak byla velice nevyvážená, což ovšem FIFA 2013 znovu vyrovnala.

Bayern, Barca, Juventus?

Před samotným vběhnutím na trávník narazíte na obrazovku výběru týmu a těch je ve hře opravdu rozmanitá nabídka. Od světoznámých evropských klubů přes ty méně známé až ke klubům druhých lig. Bohužel, česká Gambrinus liga ve výběru chybí, podle všeho se EA nemůže dohodnout na právech užití s představiteli českého fotbalu a tak si můžete zahrát pouze za český nároďák.

Třináctka s sebou nepřináší žádnou velkou změnu, ale zato spoustu dílčích vylepšení, která ze hry opět dělají lepší titul než konkurenční Pro Evolution Soccer. Zároveň se klukům z EA Sports podařilo již velmi přiblížit skutečnému akčnímu fotbalu, hratelnost je parádní a samotná hra návyková, až na pár drobností zcela bez chyb. Mohu ji proto všem fandům sportu a možná i nejen jim jedině doporučit.

Video

 

9.6 /10 hodnocení hry
Témata článku

Podobné články

Komentáře