Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zavření.

Mass Effect II

Rok 2007 se do dějin herní historie zapsal jako jeden z vůbec nejplodnějších, alespoň co se kvalitních titulů týče. A právě tento rok spatřilo světlo světa prvotřídní vesmírné RPG Mass Effect. Po třech letech se dočkalo pokračování, které je přinejmenším stejně kvalitní a navíc na jedničku perfektně navazuje. Co víc si přát?

Mass Effect způsobil malou RPG mánii, protože po několika letech „sucha“, kdy se čekalo na kvalitní a originální japonské RPG, přišla vzpruha tohoto žánru ze západu. A o tom, že Mass Effect nebyl ani náhodou krokem vedle, svědčí nejen skvělé recenze, ale i prodeje. A co je na tom všem nejlepší? Že Mass Effect byl od začátku koncipován jako trilogie.

Naprosto jedinečný, dosud neviděný herní zážitek, který je až neuvěřitelně komplexní, impresivní a myšlenkově o mnoho hlubší, než jsme u průměrných her zvyklý. Zabaví na desítky hodin a donutí hráče přemýšlet nad tím, co vlastně dělá – a to se tak často nestává. O dokonalém zpracování od grafiky po dubbing se snad není třeba ani zmiňovat.

Mass Effect II tedy není žádnou „ždímačkou peněz“, parazitující na známém jméně. Naopak, učebnicovější provázanost dvou titulů byste hledali marně. Mass Effect II jednoznačně upřednostňuje ty z vás, kteří úspěšně dohráli první díl. Vaše konání v původní hře má totiž přímý dopad na to, co se bude odehrávat ve dvojce. Tedy alespoň pokud se rozhodnete importovat uloženou pozici z jedničky.

Pokud ovšem máte tu možnost, rozhodně ji využijte, budete šokováni tím, jak neskutečně plynule na sebe obě hry navazují. Pokud jste si náhodou nechali jedničku ujít (což je skutečně velká chyba), pojďme se podívat, co že to vlastně ten Mass Effect je. Ve zkratce jde o hru, která splňuje všechna kritéria k tomu, aby byla přijata na pomyslný Olymp RPG žánru (a vlastně všech žánrů, ale o tom až dále) – vývojáři dokázali vytvořit komplexní (a komplikovaný) vesmír, do nějž umístili do hloubky propracované postavy různých ras, jejichž příběh s brilancí hodnou mistrů svého oboru (což bezpochyby BioWare jsou) předkládají po malých soustech lačným hráčům. A zdaleka ještě nejsou u konce, ba naopak. Pokud jste si mysleli, že temný vesmír, zkoumaný vámi a vašimi dvěma spoluhráči, jehož prozkoumávání zahajujete z vesmírné lodi Citadella, nemůže být zvrácenější a temnější, tak jste se hluboce mýlili. BioWare jako by se inspirovali sami u sebe a v duchu svého geniálního díla Dragon Age: Origins se rozhodly pojmout Mass Effect II ještě dospěleji, temněji a vážněji. Pokud se vám zdály postavy propracované lépe, než v kdejakém románu, budete překvapeni tím, že nyní je poznáte ještě hlouběji.

Přesto se nemusíte bát, že vás bude Mass Effect II nudit sáhodlouhými dialogy. Výprava je jednou z nejsilnějších stránek vývojářů z BioWare, což ostatně dokazují i jejich další projekty. Mass Effect II je navíc o poznání akčnější než jednička a příběh je hráči podáván doslova na stříbrném podnosu v průběhu strhující zábavy. Díky vylepšené umělé inteligenci se v akci můžete plně spolehnout na taktické schopnosti svých počítačem řízených spoluhráčů a soustředit se jen a pouze na svou postavu. Díky velmi dobře zvládnutému systému udělování rozkazů si na začátku každé přestřelky rychle ujasníte strategii a pak už se můžete po hlavě vrhnout do akce.

Zde je nutné vyzdvihnout kvalitně zpracovanému krycímu a mířícímu asistentu, čeká vás tak mimo jiné efektní ustřelování končetin. Na okamžik ještě zpět k týmové strategii – hledání vhodných parťáků do boje je zasvěcena velká část Mass Effect II a na správně sestaveném týmu závisí přežití jednotlivce i celé skupinky. K dispozici jsou vám nejen klasické zbraně, ale i takzvané biotické schopnosti, což je jakási tajemství zbavená magie, jež příjemně zpestřuje boje i postup lokacemi.

Možnosti pilování strategie jsou tak opravdu široké a navíc nelze proti každému protivníku použít stejnou taktiku. Zkrátka, akce je v této primárně dialogové hře zvládnuta naprosto bravurně, snad lépe než v některý rádoby nadupaných akčních řežích.

Přesto jde jen o jednu z komponent této mimořádně komplexní a složité hry. V Mass Effect II máte takřka neomezené možnosti a pocit svobody, který ve vás vyvolá možnost svévolně cestovat galaxií, je snad ještě mocnější než u pravděpodobně nejznámějšího „simulátoru života“, série GTA. Pokud se totiž o některém titulu dá s čistým svědomím říci, že jde o naprosto nelineární hru, je to bezesporu Mass Effect II. Rozhodnutí, zda se povezete po povrchu hlavní dějové linie, nebo pečlivě prolezete každý sebešpinavější kout zkorumpovaného světa, nechávají tvůrci zcela a jen na hráči, což se hned tak nevidí.

Co ale vyvolá ještě větší úžas je fakt, že vy to skutečně budete dělat. Skutečně budete dychtivě zkoumat vše, co vám hra nabídne, abyste vytěžili z herního zážitku naprosté maximum. Všechny úkoly, od těch hlavních až po ty nejdrobnější jsou malými střípky příběhové skládanky, která působí jako magnet a nedá vám spát.

Tvůrci si zkrátka s vámi hrají a to s takovou lehkostí, že si to mnohokrát ani neuvědomíte. Mimo jiné taky díky tomu, jak uvěřitelně Mass Effect II působí. A není to jen zásluhou perfektní a osobité grafiky, která do detailu zpracovává gigantický herní svět. Taktéž animace postav jsou na úrovni hraného filmu, což se dá bezezbytku prohlásit i o skvělé muzice Jack Walla, která nejen že se s mistrovskou přesností přizpůsobuje situaci (což je u takto komplikované hry opravdu výkon hodný poklony), ale naprosto dokonale vystihuje nekonečnou hloubku a nešťastnou situaci vesmíru, v němž poletujete.

Ostatně na dokonalé řemeslné zpracování, od enginu po dubbing postav, jsme u této značky. Co říci závěrem? Mass Effect II je rozhodně přelomovou hrou, která se stane jednou z ikon herního světa této dekády. A pokud půjde třetí kvalitativně vzhůru v nastaveném tempu… no, pak se máme skutečně na co těšit.

Video

 

Témata článku

Podobné články

  • Vrchol sousedské nenávisti: Neighbours from HellČeská republika je velmi známá tím, že jsme nerudní vůči svým sousedům a vzájemná nenávist dokáže dorůst až do kritických stavů, kdy nám nezbude nic […]
  • Co chystají čeští vývojáři?Tuzemský herní trh se sice nemůže rovnat konkurenci z větších zemí, každým rokem však úspěšně roste, což se projevuje i na počtu nových her z dílen […]
  • TOP 5 her, které nás čekají v roce 2015Uplynulý rok nabídl hned několik skvělých her, letošek se však zatím rýsuje neméně slibně. Vydána totiž bude celá řada titulů, které vzbuzují […]
Komentáře