Stiskněte enter pro zobrazení výsledků nebo esc pro zavření.

Pagan Online Recenze Early Access

V dubnu jsme vás informovali o tom, že slovanské akční RPG Pagan Online vstupuje do předběžného přístupu. Nedalo nám to, a museli jsme si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké to je, když si Děda Mráz namísto berly Mrazilky vezme do rukou palcát a vydá si to s Babou Jagou vyřídit hezky po kozácku.

Hra je sice v předběžném přístupu, ale autoři si za ni počítají bezmála 30 dolarů, přijde nám tedy fér, zhodnotit, co za tuto cenu dostanete. Hodnocení se samozřejmě může změnit, jakmile hra dostane svou finální podobu.

Úvod

Za Pagan Online stojí srbské studio Mad Head Games, které se doposud věnovalo vývoji převážně menších her, jak ale prozradil v rozhovoru Uros Banjesevich, Creative Director, jejich záměrem, jako skalních fandů Diabla, bylo udělat hru podobného stylu. Ostatní hry, na kterých pracovali, pro ně byly jakousi přípravou, kde sbírali zkušenosti s vývojem, než se rozhodli pustit do vývove „velké“ hry. A zdá se, že se Mad Head Games tato strategie vyplatila. Během vývoje do hry zainvestoval jeden z velkých publisherů, Wargaming.net, který stojí za hrami jako World of Tanks, World of Warships nebo mobilní záležitostí Gods & Glory.

Skutečnost, že se zde díváme na výsledek práce party fanoušků Diabla je více než evidentní. Inspirace je zřejmá už na první pohled, ať se podíváte na artworky, povolání, UI.. Je toho zkrátka hodně co si Pagan Online od svého známějšího kolegy bere za své, ale zároveň je potřeba říct, že rozhodně nejde o žádný klon (jako například nový Warhammer Chaosbane).

Prvním velkým rozdílem je zasazení. Jak už jsme si řekli o pár odstavců výše, za hrou stojí srbští vývojáři a hra se ke svým slovanským kořenům hrdě hlásí. Narazíte tu na slovanské bohy, Babu Jagu, Kostěje, a jiné, nám miléniálům neznámé potvory. Každopádně po zástupech orků, nemrtvých a elfů jde o příjemné zpestření, které hru na první pohled odliší od zástupů jiných RPG.

Pagan Online čerpá ze slovenské mytologie

Asi nejvýznamnější změnou je ale systém ovládání. Hrdina se zde neovládá zběsilým klikáním myši, jak jsme všichni zvyklí (čí hraní Diabla neodnesla aspoň jedna herní myš není hráč!), ale ovládá se kombinací myši a klávesnice. To hráči dává kontrolu nad hrdninou po celou dobu útoku, což je ostatně jedním ze stěžejních bodů hratelnosti, kolem kterého je navržena většina soubojů. O hratelnosti ale až později.

Early Access

V současné době je hra ve stavu tzv. „Early Access“. Kdo neznáte, jde o zajímavou formu jak prodávat hru. V podstatě jde o veřejnou betaverzi, kdy ale tvůrcům platíte za to, že se můžete účastnit jejich testování. Obecně tento obchodní model nemám rád. Vývojáři dostanou zaplaceno za něco, co ještě není hotové a často „early access“ slouží jako výmluva, proč je hra nestabilní nebo proč v ní nefungují zásadní věci. Už jsme také několikrát viděli, že hra se z režimu „early access“ nedostala nikdy. Proč také? Vydavatel už za hru peníze dostal, a proč investovat do opravování bugů a dodělání herních prvků.

Mad Head Games se dle vyjádření vývojářů rozhodli pro tento režim předběžného přístupu z důvodu, že hra přichází s řadou inovací a chtěli mít možnost reagovat a zapracovat zpětnou vazbu hráčů než hra půjde finálně do prodeje (říkal tu někdo veřejná beta?). Pro hru jako takovou, kromě přítomnosti bugů znamená, že ve hře ještě nejsou přístupné všechny herní prvky. Tím asi nejviditelnějším je absence co-op režimu. Na soubojovém systémů je cítit, že byl zamýšlen pro hru více hráčů. Zároveň bez hraní s ostaními hráči některá povolání ve hře nedávají sama o sobě moc smysl, jako například tank Istok.

Příběh a zasazení

Jak už jsme nastínili, hra čerpá ze slovanské mytologie a slovo Pagan není v názvu jentak. Síly zla se rozhodli vzít svět útokem a hned poté, co vás v první bitvě zabijí, dostanete se do Pantheonu (to nezní moc slovansky, což?), kde vám chlapík, který je z nějakého důvodu uzavřený v kládě oznámí, že bohové zmizeli a jediný, kdo je dokáže najít, aby ochránili svět, jste vy. Teda, prvním krokem je najít šampiona danného boha, a až poté se můžete vydat na jeho záchranu.

Osobně jsem se v příběhu hrozně ztrácel, až jsem měl pocit, že zde ani žádný příběh není. Zčásti za to může herní design, kde narozdíl od klasického RPG, zde fungujete spíše ve stylu rychlých sessions, jako například ve Warframe a příběhové mise jsou rozkouskovány na třeba 6 pětiminutových seancí. Místo abych vnímal příběh jsem se v jednom kuse díval na načítací obrazovku a běhal k vendorům prodat předměty.

Také vám ten drak někoho připomíná?

Možná mi unikla poenta, ale po nějakých 20 hodinách byl příběh stále o tom někam dojít, zachránit šampiona xy, jít pro změnu na jiné místo, osvobodit boha, zabít draka (protože proč ne?), promluvit si s jiným drakem, promluv si si s chlápkem v kládě.. Za mě, pokud by zde příběh nebyl, vyšlo by to asi nastejno.

Například Diablo 3 také nemělo žádný velkolepý příběh, ale aspoň to neslo všechny známky vypravování, byla tam zápletka, která se jasně vyvíjela v čase, viděli jsme zradu a nakonec jsme hrdině zvítězili, ale příběh Pagan Online připomíná spíše sitcom, kde na sebe jednotlivé díly úplně nenavazují a celé to dohromady působí hrozně křečovitě. I kdyby zde byl dobrý příběh, bylo by velmi těžké ho sledovat, zhledem k pro mě nepochopitelnému rozhodnutí, RPG hru s příběhem navrhnout po vzoru F2P her typu Warframe, kde jednotlivé mise trvají pár minut. To mě vede k dalšímu bodu: hratelnost.

Je to Free to Play, není to Free to Play?

Hru začínáte výběrem jedním ze tří hrdinů, kteří spadají do kategorií melee DPS, tank a ranged DPS. Ve hře je sice dalších 5 hrdinů, ty ale musíte odemknout nasbíráním dostatečného počtu shardů, kteří padají z nepřátel. Jakmile si jednoho hrdinu zvolíte, ostatní dva se vám zamknou dokud si je nekoupíte za nasbírané shardy. Doporučuji tedy vybírat opravdu s rozmyslem.  Autoři se začíkají, že s Free to Play modelem v budoucnu nepočítají, ale systém odemykání hrdinů ukazuje, že se s myšlenkou F2P v jistém bodě vývoje minimálně koketovalo.

Možná si už jen s přibývajícím věkem více vážím volného času, ale několikahodinový grind, abych odemkl jiného hrdinu, než se kterým jsem začal, mi rozhodně nepřijde zábavné. Tím spíše, že za hru platíte a člověk by tak nějak očekával, že všechna povolání budou dostupná hned od začátku. Pokud bych chtěl hrát například nekromanta, protože ten v úvodním výběru ze 3 hrdinů není, musel bych si vzít hrdinu, kteréhého vím, že nechci hrát, odehrát s ním zhruba 15 hodin, abych nabral úrovně a výbavu, poté začal běhat několik misí pořád dokola, abych odemkl dostatečné množství shardů, a poté teprvé mohl odemknout nekromanta, kterého jsem chtěl hrát od začátku.

Hrdinů je slušný výběr, škoda že všechny musíte odemykat

Jakmile odemknete nového hrdinu, nemusíte procházet předchozí mise, protože hra „sdílí“ progress ve hře napříč hrdiny. Slovo sdílí je v uvozovkách úmyslně, protože systém sdílených zkušeností hrdinů je další věc, která vypadá, že zůstala na půli cesty realizace. Na papíře to funguje tak, že v průběhu hry můžete přepínat hrdiny jak máte chuť (pokud absolvujete desítky hodin odemykacího grindu) a pokračujete přesně tam, kde jste skončili.

V praxi to tak ale úplně nefunguje. Hrdinové sdílí úroveň do té míry, že pokud se přepnete na hrdinu s nižší úrovní, budete mít bonus ke zkušenostem, dokud se nedostanete na stejnou úroveň jakou má vaše nejlepší postava. V reálu tak stejně budete muset absolvovat stejné mise jako s předchozím hrdinou, abyste dohnali zkušenosti a nabrali výbavu. Přepínání hrdinů alá Overwatch úplně nekoresponduje se základním principem RPG (Role Playing Game), a je to další rozhodnutí herního designu, které vyvolává otázky.

Bohužel, novou výbavu na své postavě neuvidíte

Další věc, která úplně nesedí k RPG hře 21. století je systém zbroje, tedy její absence. Ve hře totiž nesbíráte zbroj, nátepníky, helmy atp. , ale amulety, přívěsky a další cetky. Díky tomu si grafici pořádným dílem ušetřili práci neboť se úplně vyhnuli  vytváření modelů zbrojí a musíte se tak smířit, že žádný z předmětů, který si nasadíte, se nijak neprojeví na vzhledu vaší postavy. Kromě zbraně, která má ale jen několik málo modelů – rozhodně neplatí, že každá změna se projeví na vzhledu. Pokud se dokola nechcete desítky hodin dívat pořád na ten stejný vzhled, máte možnost odemknout si skin (ten původní F2P model ze hry jen křičí, což? 🙂 ), který odemknete jak jinak, než zase sbíráním shardů. V tuto chvíli má každý hrdina 4-5 skinů, ale dá se předpokládat, že další budou časem přibývat.

Místní obdoba loot box systému

No a posledním potvrzením toho, že toto celé bylo připravené jako F2P záležitost jsou „balíčky“, které jako by z oka vypadly těm z Hearthstone. Troufám si tvrdit, že v původní verzi to měla být obdoba loot boxů, ze kterých kromě materiálu, který z nich padá teď měly padat shardy a možná celé skiny. V opačném případě nedokážu pochopit, co v seriózní RPG hře za plnou cenu dělá loot box systém.

Hratelnost

Největším rozdílem, oproti jiným akčním hack and slash RPG hrám alá Diablo, je systém ovládání postavy v kombinace myš a klávesnice. Myší spuštíte útoky a klávesnicí ovládáte pohyb hrdiny. Soupeře tedy nestačí „uklikat“ frenetickým mačkáním levého tlačítka myši, ale musíte chytře manévrovat. Musím říct, že mi trvalo zhruba 3 hodiny, než jsem si na toto ovládání aspoň trochu zvykl. Narozdíl od klikání myší to není úplně intuitivní. Jakmile jsem si na ovládání zvykl začal jsem systému boje přicházet na chuť. Životaschopnost tohoto systému, ale ukáže až hra s ostatními hráči, jakmile do hry přibude.

Jediná možnost customizace postavy je vybrat si mezi 2 talenty ze 4

Na to, že hra úplně nemůže být považována za RPG je systém jednotlivých misí. Za mě jde zase o věc, která vyloženě ukazuje na to, že původně mělo jít o F2P titul, který člověk zapne na pár desítek minut denně a jde od toho. Od RPG za cenu AAA hry (ok, v rámci Early Access o něco levnější) očekávám plnohodnotný RPG zářitek, tedy něco, do čeho se mohu ponořit a objevovat svět a jeho historii. Pagan Online se hraje podobně jako Warframe, ze kterého si dle svých slov tvůrci vzali inspiraci. V praxi to znamená, že hra je rozsekaná do jetnolivých seancí, které trvají zpravidla 5-10 minut přičemž všechny mise mají stejný průběh: běžíte po mapě dokud nedoběhnete na místo, které připomíná svým designem kruhovou arénu, v tomto místě se vám začnou objevovat nepřátelé, vždy po vlnách. Jakmile zabijete cca třetí vlnu nepřátel, běžíte dál. A tak pořád dokola. Bez jakékoli změny či inovace i v kampaňových misích.

Závěr

Jak moc autorům fandím za svůj přístup, že se snažili o inovaci a ne pořád jen dokola recyklovat herní systém Diabla, a v neposlední řadě také za zasazení hry do slovanské mytologie, musím říct, že všechny nápady zůstaly tak na půli cesty a dohromady to příliš nedává smysl. Na hře je evidentní, že rozhodnutí, že hra nebude F2P, ale že půjde o placený stand-alone produkt padlo až v pozdějších fázích vývoje a herní mechanismy tak nedávají mnohdy smysl. Paradoxně jako Free to Play by mohla hra fungovat, jako takový hybrid mezi Diablem a Warframe. Jako „velká“ hra za plnou cenu to ale nefunguje.

V současné době hru koupíte za necelých 30 dolarů (výhodnější cena vzhledem k předběžnému přístupu), což rozhodně není tak málo vzhledem k tomu, že AAA hry se prodávají 40-50 dolarů. Nejsem tedy ochotný akceptovat jako důvod, proč hra nefunguje, jak by měla, že jde o předběžný přístup. Pokud si autoři nejsou jistý nějakým nápadem, je asi vhodnější využít interního testování, popřípadě veřejné betaverze namísto prodeje hry. Čím dříve se herní business zbaví tohoto modelu, tím lépe.

Verdikt a hodnocení

Hra má určitě potenciál. Systém ovládání postavy klávesnicí a myší je inovativní a jakmile do hry přibude možnost hrát s ostatními hráči, ukáže se, jestli byl tento systém trefou do černého. V tuto chvíli je ale hra na půli cesty mezi F2P a plnohodnotným produktem, a díky tomu se některé mechaniky rozpadají jako domeček z karet. Pokud chcete F2P akční RPG, asi raději sáhněte po Path of Exile. Pokud vám nevadí si zaplatit, pak je tu pořád skvělé Diablo 3.

+ Inovativní systém boje

+ Slovanská mytlogie

+ Vizuální zpracování